fot. Janusz Jakubowski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 2.0
Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 wszystkich posiadanych 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf produkcji Pesy Bydgoszcz. Czteroczłonowe pojazdy typu 22WEe, znane przede wszystkim z obsługi linii RL z Lotniska Chopina do portu lotniczego w Modlinie, zostały dostarczone w 2011 roku.
Rok 2011 był przełomowym dla Pesy Bydgoszcz rokiem przełomowym. To właśnie wtedy największy producent pojazdów szynowych w Polsce dostarczył pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne Elf dla czterech klientów – samorządów województw śląskiego i świętokrzyskiego, Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie oraz Kolei Mazowieckich. Ostatni spośród wyżej wymienionych zamawiających zakupił 16 pojazdów w wersji czteroczłonowej. Warto dodać, że pierwotnie KM zakupiły 20 sztuk czteroczłonowych Elfów (stosowna umowa została podpisana w 2009 roku), jednak rok później sąd nakazał samorządowemu przewoźnikowi zerwanie kontraktu z bydgoskim producentem z uwagi na niespełnienie wymogów zawartych w przetargu.
Nowa umowa na dostawę 16 sztuk Elfów o tej samej długości została podpisana w roku 2011 w lutym. W tym samym roku w sierpniu zostały dostarczone pierwsze pojazdy z tej serii (typ 22WEe, seria EN76). Początkowo można je było spotkać na trasie z Warszawy do Działdowa. Obecnie obsługują one linię RL, czyli tzw. linię lotniskową, łączącą Lotnisko Chopina z portem lotniczym w Modlinie, jeżdżąc najczęściej w dwuskładzie. Po kilkunastu latach eksploatacji przyszedł czas na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 wszystkich pojazdów z tej serii. W tym celu został ogłoszony przetarg, w którym uwzględniono także prawo opcji, obejmujące doposażenie Elfów w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS w wersji nie starszej niż 3.4.0.
Ogłoszenie o przetargu pojawiło się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 21 listopada. Jak czytamy w opisie zamówienia, naprawa główna pierwszego Elfa powinna zostać zrealizowana w ciągu 18 miesięcy, licząc od dnia jego przekazania wykonawcy. Drugi i każdy kolejny pojazd mają z kolei zostać zwrócone KM w ciągu 180 dni od przekazania. Cały okres obowiązywania zamówienia wynosi 34 miesiące. Zamawiający zastrzega, że może zrezygnować bez podania uzasadnienia z doposażenia Elfów w urządzenia pokładowe ETCS, przy czym jeżeli prawo opcji jednak zostanie zrealizowane, możliwe będzie jego współfinansowanie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (tzw. FEnIKS).
Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 23 grudnia bieżącego roku do godziny 11:30. Ich otwarcie powinno nastąpić dwa kwadranse później. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 80% punktów. Zamawiający przewidział ponadto dwa kryteria pozacenowe w postaci okres udzielonej gwarancji jakości na każdy pojazd oraz skrócenia terminu wykonania naprawy głównej drugiego i każdego kolejnego pojazdu – każde o 10-procentowej wadze. Warto dodać, że Elfy były drugimi nowoczesnymi jednostkami elektrycznymi w parku taborowym KM po dostarczonych w 2008 roku Flirtach pierwszej generacji, również złożonych z czterech członów. Co ciekawe, w przeszłości samorządowy przewoźnik rozważał rozbudowę Elfów i Flirtów o piąty człon.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.